Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op 24 januari 2024 in de Swollenaer en op De Wingerd, De Zuidster en Doomijn vormen samen kindcentrum in Zwolle-Zuid – De Swollenaer | Nieuws uit Zwolle en omstreken,
Foto door DOMIJN
De basisscholen De Wingerd van Catent en De Zuidster van Vivente en kinderopvang Doomijn aan De Stokmeesterlaan en de Munterkamp werken al jaren samen. Sinds dit jaar is deze samenwerking zo geïntensiveerd dat we nu van een kindcentrum mogen spreken. Om de samenwerking te markeren gingen leerlingen uit groep 8 voorlezen aan peuters uit de peuterspeelzaal.
Een kindcentrum is een integrale voorziening waarin verschillende vormen van kinderopvang en onderwijs zijn geïntegreerd. In een kindcentrum worden kinderen van 0 tot 12 jaar opgevangen en begeleid in hun ontwikkeling. “We combineren onderwijs, opvang en eventuele andere zorg, allemaal in één gebouw. Het sluit harmonieus op elkaar aan”, zeggen Suzanne Roemeling, directeur van De Wingerd, Mirjam Kieskamp, directeur van De Zuidster en Jill Ignatius, manager pedagogiek, kwaliteit en ontwikkeling van Doomijn.
Het is een plek waar kinderopvang, peuteropvang, basisonderwijs en soms ook buitenschoolse opvang samenwerken om een geïntegreerd aanbod van educatie en zorg te bieden. “Maar een jaar geleden hebben we ook op bestuurlijk niveau gezegd dat we de samenwerking nog beter willen maken”, zegt Roemeling. Dat vindt Mirjam Kieskamp, directeur van De Zuidster ook. “We hebben de nodige verschillen maar we willen kijken naar de overeenkomsten en het kind voorop zetten.”
Dat is volgens Jill Ignatius, manager pedagogiek, kwaliteit en ontwikkeling van Doomijn, ook waar de samenwerking om gaat. “Als de aanpak hetzelfde is, is dat voor een kind heel rustig. De overdracht is heel belangrijk”, benadrukt ze. “Van peuter naar kleuter, en van onderwijs weer naar bso. Het helpt dan enorm dat de leerkrachten van de scholen en de pedagogische medewerkers van de bso elkaar kennen en informatie uitwisselen.”
Dat werkt goed, merkt Kieskamp. “Als een kind iets op school heeft meegemaakt wat belangrijk is voor de bso of voor de ouders, dan is het fijn als de leerkracht dit kan overdragen aan de pedagogisch medewerker van Doomijn.”
Hoewel de scholen en opvang in één pand zitten gaan de kinderen buitenom van school naar de bso. Ignatius: “Een pedagogisch medewerker komt ze halen en samen schuiven ze een deurtje op. Dat moet ook, in de bso gaan de boeken dicht, begint de vrije tijd en gaan ze leuke dingen doen.”
De pedagogische medewerkers proberen de peuters van Doomijn als het kan in contact te brengen met de kleuters en kinderen van de basisscholen. Kieskamp: “Bijvoorbeeld kinderen uit groep 7 en 8 die gaan voorlezen bij de peuters. Zo kennen ze elkaar en voelen ze zich gezien.”
Dit is een partnerbijdrage van:
de-wingerdzwolle.nl
cbsdezuidster.nl
doomijn.nl