Op basisschool de Zuidster werken we bij (begrijpend) lezen en wereldoriëntatie aan de hand van een thema.
Normaal gesproken blijft dit thema binnen de klas, maar afgelopen vier weken werkten alle groepen aan een subthema passend bij het schoolthema ‘Duurzaamheid’.
Groep 1/2 werkte over afval en de vuilnisman. Zij hebben onder andere de Rova op bezoek gehad, zelf papier gemaakt en van wc-rolletjes een knikkerbaan gemaakt. Alles wat afval lijkt, hoef je dus niet direct weg te gooien, maar kan misschien wel hergebruikt worden.
Dit hebben ze ook gezien in groep 3/4. Zij werkten over het subthema ‘recyclen’ en brachten o.a. een bezoek aan de kringloop. Alle leerlingen mochten voor € 1,- iets uitzoeken en kwamen er snel achter dat het loonde om samen iets te kopen. Zij schreven, naar aanleiding van hun bezoek aan de kringloop, een verhaal met als titel: ‘Wat als ik in de kringloop zou wonen’. Deze opdracht sloot aan bij het voorleesboek ‘Hebbus’ van Joke Eikenaar.
In groep 5/6 werd veel geleerd over duurzaam voedsel. Smaakt dat ook lekkerder? Wat is het aller slechtste voor het milieu qua eten? Er werden teksten gelezen over de invloed van eten op het klimaat, wat we kunnen doen tegen voedselverspilling en wat technologie hierin kan betekenen. Om voedselverspilling tegen te gaan, gingen de kinderen aan de slag om zelf een actieposter te maken. Er werd ook een bezoek gebracht aan de Rova. Door middel van de ‘groentour’ konden we zien hoeveel afval er is en leerden we afval nog beter scheiden.
Groep 7/8 werkte rondom het subthema ‘refurbished: van oud naar nieuw’. Er werden teksten gelezen over recyclen, upcyclen en downcyclen. Meegenomen ‘rommel’ werd omgetoverd tot nieuwe gebruiksvoorwerpen of kunstvoorwerpen.
Groep 5/6 en groep 7/8 hebben ook nog een creatieve workshop gevolgd: In kleine groepjes werden windmolentjes gemaakt en dit is samengevoegd tot een groot groepskunstwerk.
Het project sloten we af met een presentatie voor alle ouders, opa’s/oma’s en broertjes/zusjes. In iedere klas was te zien waar afgelopen weken aan gewerkt werd en het was duidelijk dat thuis de interesse goed was gewerkt: wat een gezellige drukte in de school.
Op naar het volgende schoolbrede project.